3.9.6.4. Lovas kultúra központ és a kerékpáros-turizmus fejlesztéséhez kapcsolódó turisztikai attrakciófejlesztési projekt megvalósítása a Közép-Dunántúli Régióban (Lovasberény – Cziráky-kastély)
3.9.6.4.1 Fő célkitűzések, célok
Cél a lovasberényi Cziráky-kastély komplex fejlesztése a turisztikai kínálat bővítése érdekében munkahelyteremtéssel, a kerékpáros- és lovas turizmushoz kapcsolódó szakmai fejlesztésekkel.
A kiemelt és integrált vonzerő-, termék és infrastruktúra-fejlesztések célja az összetett turisztikai kínálat „csúcspontjainak” fejlesztésével a régió, mint turisztikai desztináció markáns újrapozícionálása. A kiemelt projektek támogatásával lehetőség nyílik olyan komplex, a pályázati konstrukciónál nagyobb léptékű összetett fejlesztések megvalósítására, amelyek a turisztikai kínálatban nemzetközi versenyelőnyt biztosíthatnak a régió számára.
Műemléki kastélykörnyezet látogatóbarát fejlesztése.
Kiállítóterek kialakítása és kapcsolódó interaktív tartalmak fejlesztése.
Kapcsolódó turisztikai fejlesztések alapfejlesztések (honlap, audioguide stb.).
Módszertani központi jelleg kialakításával a lovas- és kerékpáros országos programok módszertani és képzési központ-jának, valamint a kapcsolódó oktatási funkciók oktatási környezetének megteremtése.
3.9.6.4.2 A célok érdekében szükséges intézkedések
Kormányszintű döntés a támogatásról
Projekt előkészítő tevékenységek:
részletes igény-, helyzetfelmérésen alapuló megvalósíthatósági tanulmány készítése
a projekt szakértői hátterének, valamint a szakmai partnerségnek kiépítése
döntés a pályázó szervezettől
engedélyes tervek elkészítése
szükséges jogszabály módosítások előkészítése
Megvalósítás tervezett szakmai tevékenységei:
építési tevékenység előkészítése: kiviteli tervek elkészítése, rehabilitációs szakmérnöki vélemény elkészítése, közbeszerzési tevékenység
építési tevékenység megvalósítása
eszközbeszerzési tevékenység előkészítése (részletes specifikáció, versenyeztetés és közbeszerzés) és megva-lósítása (beszerzések és installáció)
A megvalósításhoz kapcsolódó további tevékenységek
menedzsment szervezet felállítása és működtetése
közbeszerzési eljárások lefolytatása
kommunikáció és kötelező disszeminációs feladatok
rendszeres belső szakmai- és pénzügyi monitoring
teljes körű projektzárás, könyvvizsgálat
Projektfenntartás:
a kastély turisztikai célú üzemeltetése
3.9.6.4.3 A tevékenység leírása, szakmai tartalma
A Lovasberényi Lovas Kultúra Központ kiemelten kapcsolódik a Nemzeti Lovas Programhoz. A program elsődleges célul tűzte ki, hogy Magyarország váljon a szabad tereplovaglás európai régiójává. Az országot átszelő lovastúra-útvonal két fő vonala is ide kötődik. A lovasturizmus szakembereinek felsőfokú képzése sem hazánkban, sem Európában nincs megoldva. Lovasberény egyszerre lenne a szakember-utánpótlás képzési bázisa (szakmai gyakorlati helyek biztosításával), illetve a turisztikai szakterület egyik kiemelt desztinációja. Az igényesen kialakított környezet és a magas szintű lovasturisztikai szolgáltatások alkalmassá teszik arra, hogy kiemelt lovas bemutatóhelyként, a magyar lótenyésztést és lovas kultúrát prezentáló helyszíneként is működjön. Itt feléleszthetők az egykoron nagyhírű alagi Diplomata Lovarda hagyományai is.
3.9.6.4.4 Prioritás, ütemezés, akciók, források
A fejlesztés forrása:
KDOP 2. prioritás turisztikai attrakciók fejlesztése, TÁMOP 2.2.1 a szakképzés és a felnőttképzés minőségének és tartalmának fejlesztése.
A tervezett projektkezdés: 2012. második félév
Lehetséges kedvezményezett:
A Kormány döntése szerint. Javasoltan az üzemeltetésre létrehozott 100%-os állami tulajdonban lévő vagyonkezelő korlátolt felelősségű társaság (a pályázat benyújtásának időpontjában nem kell működnie).
3.10. Lovaságazati marketing
3.10.1. Fő célkitűzések, célok
Nemzetközi célok:
Magyarország, mint lovas turisztikai régió és lovas nemzet imázsának felépítése.
Magyarország, mint a szabad tereplovaglás európai régiójának nemzetközi piaci pozicionálása, és az ebből származó potenciális gazdasági előnyök kiaknázása.
A magyar lófajták megismertetése és elismertetése.
Szakmailag garantált, folyamatos információnyújtás az érdeklődőknek.
Kiemelt nemzetközi lovassport és lóverseny rendezvények tartása.
Lovas Világjátékok szervezése 2018-ban.
Nemzeti különlegességeink, például a magyar lovasíjászat, a magyar huszár nemzetközi súlyának erősítése.
Hazai célok:
A lovaglás, mint sport, hobbi és életforma népszerűsítése.
A magyar lófajták piacának fejlesztése az adottságaik szempontjából releváns sport és hobbi lovas területeken.
A gyerek lovasok számának növekedése.
A lovarda választás szakmai segítése.
A kiemelt rendezvények látogatottságának növelésével több ember számára vonzóvá tenni az ágazatot.
Új generációk megnyerése, az egykori vásárlóközönség visszacsábítása.
3.10.2. A célok érdekében szükséges intézkedések
Kormányzat
Az Agrár Marketing Centrum és a Magyar Turizmus Zrt. forrásainak bevonása.
Kiemelt rendezvények finanszírozásának előre látható módon való biztosítása.
Lovas Világjátékok (2018) pályázatának előkészítésére forrás, valamint a megvalósításhoz garanciák biztosítása.
Lovasíjászat nemzetközi rendezvényeinek magyarországi megtartása.
Művészeti produkciók létrehozásának támogatása (pl.: Kincsem c. film).
A SZÉP Kártya és az ehhez hasonló funkciót betölteni kívánó Gyereklovas kártya bevezetése.
Lakossági, társadalmi szervezetek
Az információs adatbázisok feltöltése és minőségbiztosítás.
Lakosság érdeklődésének felkeltése civil kezdeményezések, lovas események szervezése kapcsán.
3.10.3. Mutatók
minősített lovardákban igénybe vett lovas szolgáltatások mennyisége
kiemelt rendezvények látogatóinak száma
nemzetközi versenyeken való részvételek (startok száma) és eredménye
Magyarországon megrendezésre kerülő nemzetközi versenyek, események száma, forgalma
3.10.4. A tevékenység leírása, szakmai tartalma
Lovas hagyományaink – elsősorban a „lovas nemzet” fogalma - még ma is élő hívószavak Európa nagy részén. Amikor ennek marketingértékéről beszélünk, figyelembe kell vennünk, hogy a lovaságazat Európában mintegy 100 Mrd EUR forgalmat generál évente. A tevékenység magában foglalja a „Szabad tereplovaglás európai régiója” márka építését, és az ezt szolgáló arculat meghatározását. A márkaépítés a következő eszközökkel hajtható végre:
Nemzetközi láthatóság megteremtése (megjelenés a legjelentősebb, a frekventált célcsoportok által leginkább látogatott, nemzetközi lovas eseményeken).
o Imázsfilmek elkészítése (amelyekben megjelenik a szabadon lovaglás, a magyar táj szépsége, változatossága, a magyar lovak szépsége és értéke)
o Kiemelt rendezvények
o A lovassport „nagykövetei” – Némethy Bertalan Equitációs Iskola
o Kiadványok készítése (magyarul és a kiemelt küldőterületek anyanyelvén)
o Show műsor (Rövid, változatos tartalmú, a magyar lovas virtus megjelenítésével, aminek része a lovas íjá-szat.)
o Study tour-ok szervezése (lovastúra-útvonal hálózat lóháton való bemutatása nemzetközi és haza szakújság-íróknak)
Médiamegjelenés
A kiemelt európai küldőterületek lovas szakmai és nagyközönségnek szánt (nyomtatott és online) médiumaiban való megjelenés PR cikkekkel, újságírói study tour-okat követő, invitatív tudósításokkal, hirdetésekkel (banner + link).
Online marketing
Nemzeti lovas turisztikai honlap (több nyelven, folyamatos tartalomszolgáltatással).
Vásárok, kitelepülések
o Részvétel a kiemelt küldőterületek lovas szakvásárain
o Nyomtatott reklám anyaggal jelenlét a releváns helyszíneken
Reprezentatív szóróajándékok (pl. naptárak, képeslapok magyar lófajták, túrák, versenyek, bemutatók fotóival)
A Nemzeti Lovas Program cselekvési tervének egyik fő iránya a hazai vásárlói kör kiépítése és megnyerése. Több területen kell nagy hangsúlyt fektetni az országon kívüli marketingre:
Lovasturizmus: a tervezett túraútvonalainak színvonalas szolgáltatásai, természeti értékei alkalmasak lehetnek arra, hogy újra visszacsalogassuk egykori vásárlóközönségünket. A nemzeti lovas turisztikai marketing stratégia részletes cselekvési tervet tartalmaz a megjelenésekre és azok költségeire. A lovasberényi Lovaskultúra Központ kialakítása egy jól bevált hagyomány (Alag) újraélesztése és a hazánkban élő, nagyobb vásárlóerővel bíró külföldiek kiszolgálását cé-lozza.
Kiemelt rendezvények: évente egy rangos nemzetközi verseny (világverseny) rendezési jogának megszerzése. Ezek az országimázs erősítése mellett a nem lovas szolgáltatók forgalomnövekedését is generálják. A kiemelt figyelem révén ez az a pont, ahol üzleti alapon is bevonhatóak források.
Élsport: a tehetséggondozásnak helyet adó Némethy Bertalan Equitációs Iskola – melynek névadója a modern ugrós-port egyik megteremtője – küldetése a minőség csúcsát képviselő, hagyományainkhoz illeszkedően katonai kötelékben szolgáló lovasok révén a magyar zászló méltó képviselete a világ nagy versenypályáin. Ezzel nem csak az ország, de a lótenyésztés hírnevét is öregbítik, ami jótékonyan hat a magyar tenyésztésű lovaink piaci lehetőségeire. Az élsport jelen-ti az ágazat kirakatát és képes példaképeket állítani.
Lófajtáink népszerűsítése: a fajtáink arculati elemeinek megjelenése a lódokumentumokon, kiadványokon, internetes felületeken és a sportpályák környékén a legköltséghatékonyabb reklámozás lehetőségét teremti meg. Szervezett értékesítések támogatása, esetleg külföldön is.
A program alapján kiemelten kezelendő egyes rendezvények:
Lovas Világjátékok 2018
Nemzeti Vágta - évente
egy országos lovas turisztikai, hagyományőrző rendezvény (pl. Lóra Magyar! - évente)
Lovas Világkupa - évente
Díjugratás CSIO – 2012-től évente
Szakági kontinens és világversenyek szervezése
Magyar Derby - évente
Lovasíjász Világtalálkozó
Fiatal Lovak VB 2012. Bábolna - távlovaglás
Négyesfogat-hajtó EB– 2013
Kettesfogat-hajtó EB – 2014
LOVASÁGAZATI MARKETING
3.10.5. Prioritás, ütemezés, akciók, források PRIORITÁS 1-10 KÖZÖTT: 10
A tevékenység végrehajtásának kezdő időpontja: 2012
A tevékenység végrehajtásának befejező időpontja: folyamatos
A tevékenység, mely másik tevékenység eredményére épít, mint előfeltétel: • lovardák és lovasturisztikai szolgáltatók minősítése és nyilvántartása
• lovaskultúra oktatás
• Lovas Világjátékok Pályázat elkészítésének támogatása
A tevékenység megvalósításának helyszíne:
• Magyar Lovas Turisztikai Közhasznú Szövetség Magyar Lovassport Szövetség
• fajtafenntartó egyesületek és az MLOSZ
• Magyar Turizmus ZRt.
3.3.3. Mutatók
minősített és regisztrált lovasturisztikai szolgáltatást nyújtó létesítmények számának és minőségi összetételének alakulása
lovasturisztikai szolgáltatást igénybevevők számának alakulása
lovasturizmusban résztvevő lovak számának alakulása
lovastúra útvonalak hosszának, minőségének alakulása
|