A l termszete, a nevels alapelvei
Ha el akarjuk kerlni, hogy a l kikpzse sorn a tlzott kvetelmnyek miatt fizikai s pszichikai krosodst szenvedjen, a kikpznek a termszetszeren felttelezett lovaglsi ismereteken kvl mg llatllektani alapismeretekkel is kell rendelkeznie. A l idegllapott a meg nem rt bnsmd gyorsan s tartsan krostja, melynek helyrehozsa hnapokig, gyakran vekig tart. Kzvetlen kvetkezmny az id eltti elhasznlds s krosods, fknt a lbak. 3 ves kornak betltse eltt ne hasznljk a lovat komoly munkra. Ezutn a (kezd) kategrira val kikpzs idtartamra legalbb 1 vet kall szmtani. A kikpz rszre az albbiak szolglhatnak vezrfonalknt a lval val bnsmdban s kikpzsben: A l testileg s viselkedsben ersen a futsra specializlt llat, amely csoportban l. Legbiztosabban a fajhoz tartozk kztt rzi magt. A l az embert fajhoz tartoznak tekinti, tantmesterknt az embernek a magasabb rang azonos fajt kell kpviselnie. Ezt a helyt nem erszakkal, hanem csak az rtelem segtsgvel nyeri el. Ha a l az ember befolysa alatt hibt csinl, gy minden bizonnyal azrt, mert nem rtette meg az embert. Ahhoz, hogy az embert megrtse, a lnak bznia kell benne. A bizalom a megrts alapja. Az ember szmra a lval val megrtets eszkzei a segtsgek s segdeszkzk: hang, rints, testsly, jutalmazs. A biztonsgos megrtets a segtsgekhez val szoktats tjn rhet el. Szokatlan dolgokhoz az sidk ta meneklsre belltott lovat sszeren s lassan kell hozzszoktatni. Ha a kikpzs bizonytalansgot vagy akr flelmet vlt ki, jbl ellrl kell kezdeni, szmolva avval is, hogy a l emlkeztehetsge igen fejlett. Igen sok tarthat teht, mg az egyszer szerzett rossz tapasztalatot elfelejti. A l tanulsra val alkalmassgnak elfelttele testi rettsgnek foka. A szervezet s a felfogkpessg irnti tlzott kvetels a kikpzsben visszaesst okoz. A l csak akkor kpes adottsgait s kpessgeit teljes mrtkben kifejteni, ha fajra jellemz letfelttelei ssz-hangban vannak krnyezetvel, teht az emberrel is. Az emberrel val egyttlt jelentsen a l szmra biztonsgot, vdettsg rzst mindenfle szituciban. A kikpznek ezenkvl ismernie kell a l rzkszerveinek teljestkpessgt is. Legfejlettebb a l szaglsa, ami azonban csak kismrtkben rvnyesl kedvez rtelemben a kikpzs sorn. Kedveztlenl hat nha, amikor a l szmra kellemetlen szag (sertsl vagy sertslegel)vagy szagra val emlkezs (fst, kmiai szerek)miatt ellenszegl. Ugyancsak fejlett a l hallsa is. Ebbl addik az a kvetelmny, hogy mind az istllban, mind a kikpzs sorn kerljk a felesleges zajokat. A l ltsa nem rossz, de nem is tlsgosan fejlett. A fej oldaln helyezked szemek jval szlesebb ltkrt biztostanak neki, mint amilyen az ember. A l kifejezetten „mozgst meglt" -, teht fknt oldalrl, s a messzesgben mozg dolgokat hamarabb s jobban megltja, mint lovasa, kinek szmra emiatt az llat riadtsga gyakran rthetetlen. Jl fejlett a tapintrzk s a br rzkenysge az ingerek irnt. Utbbinak nagy a jelentsge az rintsi segtsgek finom alkalmazsakor a kikpzs s a l tovbbi hasznlata sorn. A szem, fl, farok, horkants s izzads megfigyelse jelentsen segtheti a l idegllapotnak felismerst. A szem a bels tulajdonsgok s llapot tkre. Kifejezhet flelmet, jindulatot, figyelmet vagy bizalmatlansgot. Jl tjkoztathat a flek jtka is a l hangulatrl. Htracsapott flek mindig rossz kedvet s vdekezsre val hajlandsgot jeleznek. lnk fljtk, felll, elreirnytott flekkel, figyelmet s„egyttmkdsre val kszsget" mutatnak. A prszkls, laza, ing farok tartssal prosulva elengedett izomzatra s munkakszsgre utal. Mereven hordott vagy magasra emelt farok mellett azonban a l flelmt vagy izgalmt fejezi ki. Az izzads az erltetsen kvl mg klnsen izgalom miatt is bekvetkezhet. Ez rendszerint egytt jr a szvvers s lgzs szaporbb vlsval. A l nevelsekor a legfontosabb tulajdonsgok az idomt rszrl a megrts, nyugalom s kvetkezetessg. Ideges, nyugtalan emberek rendszerint trelmetlenek s nem rendelkeznek a l kikpzshez szksges nyugalommal s trgyilagossggal. A l krli tevkenysgek, pl. megktse, lbai felemelse, vezetse, vagy egy helyben tartsa lland, kvetkezetes ismtlst kvn, amely megszilrdtja a l pozitv reflexeit. Dicsret, szids s nha megfelel bntets azok a nevelsi eszkzk, melyek alkalmazsnak mindig arnyban kell lennie a vrhat s a mutatott teljestmnnyel. Cukor, srgarpa stb. ok nlkli, gyakori etetse a lovat neveletlenn teszi, az ilyen meg fogja adott idben ksrelni, hogy megfordtsa az ember l rangsort. Ugyangy az rtelmetlen, mrtk nlkli bntets flnkk, ellenszeglv, st ksbb rosszindulatv teszik a lovat. Gyakori nagy hiba, ha a l nevelse s kikpzse sorn tle emberi reakcikat vagy emberi gondolkodsmdot vrnak el. Minden l valamennyi llathoz hasonlan mindig a trzsfejldse sorn kialakult reflex szerint fog cselekedni. Csak az a kikpz lesz sikeres, aki legalbb a l pszicholgijnak alapjait ismeri.
|